Zed, Władca Cieni, to średniej trudności zabójca w League of Legends, którego spotkamy na środkowej alei. To bardzo mobilna postać ze skomplikowanymi mechanikami, dzięki którym można zaskoczyć wielu graczy. Zed większość czasu spędza na splitpushowaniu lub szukaniu potencjalnego zabójstwa w celu szybkiego zakupu przedmiotów. Podpowiadamy, jak grać Zedem – sprawdź nasz krótki poradnik!
Zed Umiejętności
Pasyw – Pogarda dla Słabych
Czas Odnowienia: 10 sekund
Podstawowe ataki przeciwko celom mającym mniej niż 50% maksymalnego zdrowia zadają 6/8/10% (zależnie od poziomu) maksymalnego zdrowia celu jako bonusowe obrażenia magiczne. Pasyw może zostać użyty na tym samym celu tylko raz co kilka sekund.
Q – Ostrze Shuriken
Czas Odnowienia: 6 sekund
Koszt: 75/70/65/60/55 energii
Zasięg: 900j.
Obrażenia Fizyczne: 80/115/150/185/220 (+100% bonusowego AD)
Drugorzędne Obrażenia: 48/69/90/111/132 (+60% bonusowego AD)
Zed rzuca shurikenem w wybranym kierunku i zadaje obrażenia fizyczne wszystkim trafionym przeciwnikom. Obrażenia są redukowane do 60% przeciwko celom następnym po pierwszym.
W – Żywy Cień
Czas Odnowienia: 20/18.5/17/15.5/14 sekund
Koszt: 40/35/30/25/20 energii
Zasięg: 650j.
Odnowiona Energia: 30/35/40/45/50
Biernie: Zed odzyskuje energię, jeżeli wraz ze swoim cieniem trafią wroga tą samą umiejętnością. Działa to raz na każdą użytą umiejętność.
Aktywacja: Zed stawia w wybranym miejscu cień, z którym może zamienić się miejscami. Ponadto cień naśladuje umiejętności Zeda i utrzymuje się przez 5 sekund.
Reaktywacja: Jeżeli Zed znajduje się w zasięgu cienia, to może się z nim zamienić miejscami.
E – Cięcie Cienia
Czas Odnowienia: 5/4.5/4/3.5/3 sekundy
Koszt: 50 energii
Obrażenia Fizyczne: 70/90/110/130/150 (+80% bonusowego AD)
Spowolnienie: 20/25/30/35/40%
Wzmocnione Spowolnienie: 30/37.5/45/52.5/60%
Zed zadaje obrażenia fizyczne pobliskim wrogom. Wrogowie trafieni przez cień zostaną spowolnieni na 1.5 sekundy. Każdy wrogi bohater trafiony przez “E” redukuje czas odnowienia “W” o 2 sekundy.
R – Znak Śmierci
Czas Odnowienia: 120/90/60 sekund
Zasięg: 625j.
Obrażenia Fizyczne: 100% AD (+25/40/55% zadanych obrażeń)
Aktywacja: Zed chwilowo staje się niemożliwy do namierzenia, doskakuje do wybranego wrogiego bohatera i oznacza go. Następnie po 3 sekundach oznaczona jednostka otrzyma obrażenia zależne od tego, ile obrażeń zadał Zed danemu celowi.
Reaktywacja: Nieważne od dystansu z cieniem, Zed zamienia się z nim miejscem.
Maxowanie umiejętności Zeda
Podczas levelowania umiejętności najlepiej jest zacząć od maxowania Q, które pozwala poke’ować przeciwnika na linii i pomaga farmić miniony, a później daje duże obrażenia przy engage’owaniu pojedynku. Następnie trzeba skupić się na E, które spowalnia przeciwnika i utrudnia mu ucieczkę. Potem oczywiście trzeba levelować R i na końcu W.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
Q | W | E | Q | Q | R | Q | E | Q | E | R | E | E | W | W | R | W | W |
Runy
Runy Zeda muszą być przystosowane do potrzeb zabójcy. Najlepszą główną ścieżką będzie Dominacja, dzięki której łatwiej będzie mu wyłapywać i zabijać przeciwników. Kluczową runą Zeda jest Elektryzacja – przy trafieniu bohatera trzema atakami lub umiejętnościami w ciągu 3 s zadaje dodatkowe obrażenia adaptacyjne wynoszące 30-180 pkt: +0,4 pkt ataku oraz +0,25 pkt mocy umiejętności (czas odnowienia 25-20 s).
W pierwszej linii run na Zeda powinien znaleźć się Smak Krwi. Zapewnia leczenie (18-35 pkt. podstawowego zdrowia oraz +0,2 pkt. obrażeń od ataku i +0,1 pkt. mocy umiejętności) podczas atakowania wrogiego bohatera (czas odnowienia 20 s).
W drugiej linii run dla Zeda należy wybrać Kolekcję Oczu. Za każdą asystę daje Gałki – każda to adaptacyjne +1,2 pkt. obrażeń do ataku lub 2 pkt. mocy umiejętności. Po zebraniu max. liczby gałek (10 sztuk) dodatkowo otrzymuje się adaptacyjną premię 6 pkt. obrażeń do ataku lub 10 pkt. mocy umiejętności.
W trzeciej linii run do Zeda najlepszy będzie Superłowca: gwarantuje +6 j. przyspieszenia superumiejętności oraz 5 j. przyspieszenia superumiejętności za każdy ładunek Łowcy Nagród. Ładunki otrzymuje się za udział w pierwszym zabójstwie każdego wrogiego bohatera.
Najlepsze runy drugiej ścieżki dla Zeda to Czarnoksięstwo. Jako pierwszą trzeba wybrać Transcendencję. Daje premie podczas awansu na: 5. poziom (+5 j. przyspieszenia umiejętności), 8. poziom (+5 j. przyspieszenia umiejętności) i 11. poziom (asysty skracają czas odnowienia podstawowych umiejętności do 80%). Drugi wyborem musi być Poparzenie. Dzięki niemu umiejętności dają efekt podpalenia bohaterów, czyli zadają 15-35 pkt. obrażeń magicznych po 1 s, w zależności od poziomu (czas odnowienia 10 s).
Sugerowane wzmocnienia statystyk: ofensywne + 9 pkt. siły adaptacyjnej, elastyczne +9 pkt. siły adaptacyjnej i defensywne +8 pkt. odporności na magię.
Budowanie postaci
Najlepsze przedmioty dla Zeda dodają mu punkty mocy umiejętności oraz obrażeń od ataku.
Start:
Długi miecz: +10 pkt. obrażeń od ataku.
Odnawialna mikstura: użycie przywraca 125 pkt. zdrowia w ciągu 12 s. Przechowuje 2 ładunki, odnawiające się po wizycie w sklepie.
Ważne przedmioty dla Zed’a:
Szpon Ciemnego Typa: +60 pkt. obrażeń od ataku, +18 pkt. destrukcji, +20 j. przyspieszenia umiejętności.
Unikalne Użycie – Piaskowe Machnięcie: pozwala doskoczyć do wybranego wroga i zadać mu obrażenia fizyczne wynoszące 65 pkt. + 25% dodatkowych obrażeń od ataku. Przez następne 3 s zadaje się mu 15% więcej obrażeń (90 s odnowienia).
Mityczna Bierna: daje wszystkim pozostałym legendarnym przedmiotom 5 pkt. destrukcji.
Wężowy Kieł: +55 pkt. obrażeń od ataku, +12 pkt. destrukcji.
Unikalne Bierne – Łupieżca Tarcz: zadawanie obrażeń wrogim bohaterom na 3 s obniża wartość ich tarcz o 50/35% w przypadku bohaterów walczących na dystans. Podczas zadawania obrażeń wrogowi, który nie jest dotknięty efektem Łupieżcy tarcz, obniża wartość nałożonych na niego tarcz o 50/35% w przypadku bohaterów dystansowych.
Uraza Seryldy: +45 pkt. obrażeń od ataku, +30% przebicia pancerza, +20 j. przyspieszenia umiejętności.
Unikalne Bierne – Przenikliwe Zimno: umiejętności zadające obrażenia spowalniają wrogów o 30% na 1 s.
Ostrze Nocy: +50 pkt. obrażeń od ataku, +325 pkt. zdrowia, +10 pkt. destrukcji.
Unikalne Bierne – Uchylenie: zapewnia tarczę magii, która blokuje kolejną umiejętność wroga (40 s odnowienia – otrzymywanie obrażeń od bohaterów resetuje czas odnowienia).
Kolekcjoner: +55 pkt. obrażeń od ataku, +20% szansy na trafienie krytyczne, +12 pkt. destrukcji.
Unikalne Bierne – Śmierć i Podatki: zadawanie obrażeń, które pozostawiają wrogów z mniejszym poziomem zdrowia niż 5%, zabija ich. Zabójstwa bohaterów zapewniają dodatkowo 25 sztuk złota.
Czarny Tasak: +450 pkt. zdrowia, +40 pkt. obrażeń ataku +25 j. przyspieszenia umiejętności.
Unikalne Bierne – Drążenie: zadanie obrażeń fizycznych bohaterowi nakłada na niego ładunek 5% redukcji pancerza na 6 s (max. 30% redukcji pancerza).
Unikalne Bierne – Szał: zdawanie obrażeń fizycznych bohaterom zapewnia 3 j. prędkości ruchu na 2 s (za każdy nałożony ładunek Drążenia).
Buty:
Ioańskie buty jasności umysłu: +20 j. przyspieszenia umiejętności, +45 j. prędkości ruchu, + 12 j. przyspieszenia czarów przywoływacza.
lub
Pancerniaki: +20 pkt. pancerza, +45 j. prędkości ruchu.
Bierne: zmniejszają otrzymywane obrażenia od ataków o 12%.
lub
Obuwie Merkurego: +25 pkt. odporności na magię, +45 j. prędkości ruchu, +30% nieustępliwości.