W League of Legends wyróżniamy 3 rodzaje manipulowania falą minionów. Początkującym graczom może sprawiać to problemy, ale kwestia praktyki i będziemy swobodnie manipulować minionami. Owe 3 rodzaje to:
- Freezing
- Slow Push
- Fast Push
Freezing
Freezowanie, czyli zatrzymywanie fali minionów pomiędzy środkową częścią linii, a maksymalnym zasięgiem wieży. W tej technice chodzi o to, aby fala sojuszniczych minionów była mniejsza od przeciwnika (mniej więcej 2-3 miniony mniej). Przez to fala minionów znajdzie się w chcianym miejscu.
Jeżeli przeciwnik przepchnął linię, a sojusznicze miniony jeszcze nie nadeszły, wówczas możesz je zatrzymać sobą, poprzez nie atakowanie ich. Oczywiście stracisz w ten sposób trochę punktów życia, ale zrobisz przeciwnikowi na złość, a o to właśnie chodzi.
Freeze można zostać przełamany poprzez zabicie wrogich minionów, wtedy fala będzie zmuszona podejść pod wieżę. Jeżeli wrogi bohater będzie chciał zatrzymać miniony sobą, wtedy masz łatwą możliwość obicia go, przez co będzie musiał być bardziej ostrożny. Innym sposobem, lecz nie zawsze skutecznym, jest udawanie pójścia do bazy lub stanięcie pod wieżą, wówczas są spore szanse, że przeciwnik będzie chciał szybko spushować linię.
Freezowanie ma wiele zalet, a między innymi to, że przeciwnicy wchodzą w linię głębiej a przez to stają się podatni na ganki. Ponadto dzięki zamrożeniu linii możemy zone’ować przeciwnika. Wówczas będzie tracił on bardzo dużo złota i doświadczenia, ponieważ nie będzie miał dostępu do linii (działa to wtedy, gdy jesteśmy silniejsi).
Slow Push (Powolne przepychanie linii)
Slow push to przeciwieństwo freeze’u. Robiąc to, to my potrzebujemy mieć przewagę w minionach. Jeżeli nasze miniony znajdują się po naszej stronie linii, wówczas potrzebna jest przewaga tylko 2-3 minionów. Jeżeli miniony znajdują się po stronie wroga, to wtedy potrzebna jest przewaga 4 minionów.
Slow push działa tak, że mając przewagę tych kilku minionów, to kolejne potworki przybędą na linie jeszcze przed pozbyciem się wrogich jednostek. Efekt powtarza się, przez co fala zwiększa się i zwiększa, dopóki nie dotrą do wieży lub nie zostaną zabite przez wrogiego bohatera.
Powolne przepychanie linii to po prostu pozwalanie im na samodzielne pushowanie linii. Nie jest to łatwe do zrobienia szczególnie przeciwko przeciwnikom, którzy wiedzą co nieco o League of Legends. Mają oni bowiem wiele czasu na skontrowanie tego, zanim fala stanie się prawdziwym zagrożeniem.
Slow push służy wytworzeniu presji na mapie bez konieczności tracenia na to czasu przez bohaterów. W rezultacie przeciwnicy są zmuszeni do zejścia na daną linię, żeby nie stracić wieży. Przykładowo, przeciwnik został zmuszony do zejścia na dolną aleję, wówczas zyskujemy przewagę liczebną na baronie i możemy wymusić zrobienie go.
Fast Push (Szybkie przepychanie linii)
Fast push to najprostsza i jak sama nazwa nam podpowiada, najszybsza z technik. Polega to na tym, że po prostu staramy się jak najszybciej zabić wszystkie miniony. Robi się to szczególnie wtedy, gdy przeciwnika nie ma na linii i chcemy, żeby nie był w stanie dobić naszych minionów, przez co nie zyska ani złota, ani doświadczenia. Trzeba jednak uważać, żeby nasze miniony nie zostały zatrzymane przed wieżą przez kolejną falę minionów, ponieważ może to skutkować zamrożeniem linii przez przeciwnika. Szybkie przepychanie linii jest także idealne w sytuacji, gdy chcemy wytworzyć presję na linii i tym samym zmusić jednego z przeciwników do powrotu na linię. Ponadto, przeciwnik znajdujący się pod wieżą musi być świadom ryzyka zostania ofiarą dive’u.
Warto jest przepchnąć linię szybko, żeby zmusić przeciwnika do popełnienia błędu, a w najlepszym wypadku zgarnięcia objectiv’u. Gracz, który został spushowany, w tym samym czasie priority. W rezultacie, inne linie mogą zostać zgankowane.
Odpowiednie sytuacje, w których Fast Push się przydaje:
- Zyskanie przewagi w doświadczeniu (kto pierwszy zyska 2/3 lub 6 poziom ten chwilowo dyktuje warunki gry).
- Po przepchnięciu linii możemy wrócić do bazy i zakupić przedmioty lub zgankować inną linię, a tym samym pomóc sojusznikom.
- Wróg znajdujący się pod wieżą jest zajęty, co pozwala nam na zgarnięcie objectiv’u.
Pamiętaj, żeby śledzić ruchy przeciwnego dżunglera (o ile to możliwe) lub staraj się przewidzieć, gdzie może być. Jest to ważne, ponieważ jeśli zostaniesz na linii i będziesz nękał przeciwnika pod wieżą to możesz zostać zgankowany.