Caitlyn, Szeryf Piltover, pełni rolę strzelca. Posiada wiele interakcji z innymi postaciami, takimi jak Vi lub Jinx. Jej bronią jest karabin pulsarowy, ale również niesamowity intelekt, dzięki któremu stawia pułapki w odpowiednich miejscach. Caitlyn jest cały czas bardzo silnym strzelcem w League of Legends. Ma największy spośród wszystkich bohaterów w tej roli, co daje jej dużą przewagę zarówno w początkowej fazie gry, jak i w późniejszych etapach, ponieważ nie musi za bardzo zbliżać się do przeciwnika. Ponadto jedna z jej umiejętności pozwala jej odskoczyć w wybraną stronę, co przydaje się w różnych sytuacjach. Sprawdź krótki poradnik do tej bohaterki!
Pasyw – W Głowę
Podstawowe ataki Caitlyn generują ładunki, które są podwajane w razie atakowania z krzaków. Przy 6 (lub 5, będąc w krzakach) ładunkach, następny podstawowy atak Caitlyn stanie się nie do powstrzymania i zada bonusowe obrażenia fizyczne, zwiększone przeciwko potworom/minionom. Pasyw zostaje aktywowany także wtedy, gdy przeciwnik wejdzie w “W” lub zostanie trafiony przez “E”.
Q – Rozjemca z Piltover
Czas Odnowienia: 10/9/8/7/6 sekund
Koszt: 50/60/70/80/90 many
Zasięg: 1300j.
Obrażenia Fizyczne: 50/90/130/170/210 (+130/140/150/160/170% AD)
Zredukowane Obrażenia: 25/45/65/85/105 (+65/72.5/80/87.5/95% AD)
Caitlyn przygotowuje się do oddania strzału przez sekundę. Następnie wystrzeliwuje pocisk, który zadaje obrażenia fizyczne zmniejszające się wraz z kolejnymi trafionymi celami. Wrogowie ukazani przez “W”, zawsze przyjmują pełne obrażenia z “Q”.
W – Pułapka na Yordla
Czas Odnawiania Ładunków: 30/25.5/21/16.5/12 sekund
Koszt: 20 many + 1 ładunek
Maksymalna Ilość Pułapek: 3/3/4/4/5
Czas Trwania Pułapek: 30/35/40/45/50 sekund
Wzrost Obrażeń Z Pasywu: 60/105/150/195/240 (+40/55/70/85/100% bonusowego AD)
Caitlyn rozstawia pułapkę, która ujawnia i unieruchamia bohatera, który w nią wszedł, a Caitlyn przyznany jest wzmocniony atak W Głowę.
E – Wystrzel Sieć
Czas Odnowienia: 16/14.5/13/11.5/10 sekund
Koszt: 75 many
Zasięg: 800j.
Obrażenia Magiczne: 70/110/150/190/230 (+80% AP)
Caitlyn wystrzeliwuje sieć, która odrzuca ją do tyłu, spowalnia (50% na 1 sekundę) trafiony przez nią cel, a także zadaje obrażenia magiczne wrogiej jednostce.
R – Strzał w dziesiątkę
Czas Odnowienia: 90/75/60 sekund
Koszt: 100 many
Zasięg: 3500j.
Obrażenia Fizyczne: 300/525/750 (+200% bonusowego AD)
Caitlyn przymierza się do oddania idealnego strzału, który może wystrzelić z dalekiego dystansu. Strzał ten może zostać zatrzymany przez innego członka drużyny przeciwnej. Jeżeli umiejętność zostanie przerwana w trakcie, wówczas R’ka uda się na 5 sekund odnowienia.
Caitlyn jest ADC o największym zasięgu. Warto to wykorzystać, by zdominować linię. Najlepiej jest zacząć od maxowania Q, które pozwala poke’ować przeciwników i łatwiej farmić miniony. Następnie warto levelować W, które pozwala inicjować walki, a także doskonale sprawdza się jako alternatywa dla wardów – pułapki są mniej widoczne w krzakach. Na 6., 11. i 16. poziomie oczywiście trzeba dodać punkt do superumiejętności R, a na koniec można maxować E – dobrze jest szybko uzyskać tę umiejętność, ale nie trzeba jej wzmacniać.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
Q | W | E | Q | Q | R | Q | W | Q | W | R | W | W | E | E | R | E | E |
Runy na Caitlyn powinny być dostosowane do potrzeb ADC, dlatego najlepszą główną ścieżką jest Precyzja – zwiększa obrażenia oraz wspiera ataki podstawowe. Kluczową runą Caitlyn są Zwinne Nogi: dzięki niej podczas ataku i poruszania się gromadzi się ładunki energii. Gdy zdobędziesz się 100 ładunków, następny atak staje się naładowany. Takie ataki przywracają 3-60 pkt. (+0,3 pkt. dodatkowych obrażeń od ataku, +0,4 pkt. mocy umiejętności) i dają 20% prędkości ruchu na 1 sekundę. Leczenie się ze stworów jest skuteczne w 10%.
W pierwszej linii run do Caitlyn warto wybrać Rozwój Myśli: zadawanie obrażeń wrogiemu bohaterowi zwiększa regenerację many o 1,5-11 pkt. co sekundę na 4 s. Udział w zabójstwach pozwala odzyskać 15% całkowitej many.
W drugiej linii run dla Caitlyn powinna znaleźć się Legenda: Rodowód: gwarantuje +0,6% do kradzieży życia, za każdy zdobyty ładunek legendy (maksymalnie można uzyskać 15 ładunków – otrzymuje się je po udziale w zabójstwie bohatera lub epickiego potwora, a także za zabójstwa dużych potworów i stworów).
W trzeciej linii run na Caitlyn należy wybrać Ostateczny Cios. Dodaje gwarantowane +8% do obrażeń. Premia gwarantowana działa jednak tylko na celach o HP na poziomie do 40% MHP.
Najlepszą drugą ścieżką run dla Caitlyn to Czarnoksięstwo, które pozwala wzmocnić umiejętności. Pierwszy wybór to Płaszcz nimbu: daje premię do prędkości ruchu po użyciu czaru przywoławcza, która działa przez 2 s i umożliwia przenikanie przez jednostki. Dodatkowo daje premię 5%-25% prędkości ruchu, w zależności od czasu odnowienia czaru przywoływacza – im jest dłuższy, tym daje większy bonus. Drugim wyborem jest Nadchodząca Burza: co 10 min. zwiększa moc umiejętności albo obrażenia od ataku.
Na koniec pozostaje już tylko podnieść wybrane statystyki: ofensywne +10 do prędkości ataku, elastyczne +9 pkt. siły adaptacyjnej i defensywne +6 pkt. pancerza.
1. PRZEDMIOTY STARTOWE
Dobry przeciwko engage supportom.
Przeciwko ranged i poke botowi (np. Varus i Karma)
2. MITYCZNE PRZEDMIOTY
Klasyczny mityczny przedmiot dla Apheliosa. Nadrabia jego brak mobilności.
Jeśli przeciwnicy mają sporo wbity i będziemy potrzebować tarczy, żeby mieć szansę na przeżycie burstu.
Jeśli przeciwnicy mają 3x tanków, ale bardzo rzadko go kupujemy.
3. RESZTA PRZEDMIOTÓW
Jeśli wrogowie mają squishy bohaterów, którzy nie mogą budować pancerzu.
Spowalnia i ogólnie dobre staty.
Jako 3/4 przedmiot, gdy mamy już odpowiednią ilość szansy na krytyczne trafienie.
Dobry przeciwko dalekosiężnym bohaterom.
Gdy przeciwnicy mają 2 lub więcej tankowatych bohaterów (Lee/Xin/Ornn)
Przeciwko pokeowi i burst bohaterom (Syndra/Viego)
4. BUTY
Jedyne słuszne buty.
SAMIRA
Bierzemy exhausta przeciwko niej i budujemy redukcję leczenia. Samira jest słaba na 1. poziomie, więc to odpowiedni moment na obicie jej. Musimy uważać na 2. i 3. poziomie na jej all-in, ale przede wszystkim na CC jej supporta. Musimy ją sporo obijać, żeby wywrzeć na niej presję.
TRISTANA
Exhaust koniecznie, żeby zredukować jej obrażenia z „E”. Chcemy ją pushować, ponieważ Tristana słabo sobie radzi z dobijaniem minionów pod wieżą. Jest ona również słaba na 1. poziomie, więc bijemy yordla. Uważamy na jej późniejsze all-iny, bo są one bardzo bolesne. Może uda nam się zdążyć położyć „W”?
TWITCH
Twitch ma bardzo krótki zasięg, ale jego „W” całkiem nieźle spowalnia, więc może nadrobić tym. Ma mocne all-iny, więc musimy go obijać. Jego ult ma daleki zasięg, więc samym „E” nie uciekniemy od niego.
VARUS
Bardzo silny early game. Powinniśmy wziąć Cleanse lub Exhaust. Musimy dobrze timingować nasze podchodzenie i obijanie go, bo jeśli podejdziemy w złym momencie to dostaniemy szybkie 3AA i potem bombę z „Q”/”E”.
WKRÓTCE
Early game jest bardzo ważne dla Caitlyn. Musimy dobrze wykorzystać nasz daleki zasięg, żeby zdobyć wczesną przewagę.
Farmimy, obijamy przeciwników. Na niektórych freezujemy, na innych pushujemy. Wykorzystujemy pasyw strzelając z krzaków. Możemy obijać również z „R”. Ustawiamy pułapki za wieżą, w krzakach. Szukamy okazji do zabijania.
Stawiamy dobrze trapy, żeby przeciwnicy nie mogli przejść daną drogą. W late game, każde wejście w trapa może źle się skończyć dla wroga. Caitlyn ma dobry potencjał do kitowania, więc nie zginiemy zbyt łatwo.